Rozhovor s panem Michaelem Canderhedem - GORE-TEX

Rozhovor s panem Michaelem Canderhedem - GORE-TEX
Tento rozhovor z časopisu Lovu Zdar Vám přiblíží GORE-TEX® i firemní strategii.
Membránové látky se staly již běžnou součástí našich životů při vycházkách do lesa, na lov i běžné cesty do práce. Mnohokrát se v médiích diskutovalo na téma membrány a GORE-TEX, jakožto lídr na trhu je vychvalován i zatracován. Každý si někdy položil otázku, jak to vlastně s membránami je, je opravdu GORE-TEX právem nejlepší? Exklusivně pro čtenáře časopisu Lovu Zdar jsem vyzpovídala pana Michaela Canderheda. Pan Michael Canderhed pocházející ze Švédska, je dlouholetým specialistou na materiály ve společnosti W. L. Gore & Associates Scandinavia AB, vlastnící značku GORE-TEX®. Pojďme společně nahlédnout pod pokličku uznávané mezinárodní společnosti produkující membránu GORE-TEX. Je to vskutku alchymie…

Michaeli, poslední trendy nakupování ve Slovenské republice ukazují, že spotřebitelé začali více přemýšlet nad tím, co kupují a přikládají větší důraz kvalitě. S tím jde taktéž ruku v ruce prodej membránových produktů. Je tomu tak?
Ano, pokud porovnáme západní země a obecně země bývalého sovětského svazu, mohu jen potvrdit, že již zákaznici objevují kouzlo kvalitních produktů a nebojí se připlatit i vyšší cenu. V západních zemích má GORE-TEX obrovský věhlas, avšak začátky byly krušné. Nikdo nevěřil, že oblečení může takto fungovat. Situace na Slovensku je poněkud odlišná, na trhu je mnoho membrán od různých výrobců, avšak někdy nemusí být jejich funkčnost dostačující a zákazník je pak zklamán, ba dokonce zanevře na membránové produkty obecně. Nejedná se jen o myslivost, ale také o spoustu dalších různých sportů. Myslivec by měl jistě minimálně uvažovat o použití membrány GORE-TEX, a to mi jistě každý dá za pravdu, že není jediná věc, která by vášnivého myslivce dokázala odradit od dobrého lovu. Tím míň nepřízeň počasí. Zkušení myslivci ví, že za úspěchem lovu nemusí stát pouze doposud nabyté zkušenosti, talent, trpělivost, ale také pocit komfortu a pohodlí. Sedět na čekané několik hodin v promočeném oblečení, či v chladných podzimních ránech vyrazit v bundě, která snadno profoukne, a přinese tak ještě větší pocit chladu, jsou maličkosti, které však dokáží dosti potrápit. A právě těmto nepříjemným pocitů se můžete vyvarovat díky oděvům a obuvi s použitím technologie GORE-TEX.

Máte pravdu, lovit zcela mokrý je vážně hazard se zdravím. Můžete čtenářům osvětlit, jak vlastně membrána GORE-TEX vznikla a jak funguje?
Děkuji a velmi rád popíši firemní strategii. GORE-TEX je registrovaná značka, nejvíce známá ve vztahu k nepromokavým tkaninám. Do podvědomí veřejnosti se začala dostávat koncem padesátých let, která se nesla ve znamení objevů. V šedesátých letech přišel první patent a jeho mezinárodní uznání. V sedmdesátých letech se vynalezený nepromokavý, větruvzdorný a prodyšný materiál stal dostupným pro veřejnost. Pokračující inovace v osmdesátých letech přinesla celou řadu nových výrobků. V průběhu devadesátých let Gore zavedl nový standard v oblasti technických materiálů, nepromokavých a prodyšných oděvů, výrobků schopných potlačit lidský pach a ultralehkých sbalitelných verzí oděvů, známých pod obchodní značkou Scent-lock. Naše společnost nespí a neustále pracujeme na nových a ještě lepších produktech, ale to samozřejmě nemohu ani naznačit. :)
GORE-TEX je vyhlášen i na poli medicínském, kdy svou technologií pomáhá při tvorbě mezi srdeční přepážky a to je teprve začátek.
Pojďme ale zpět k oděvům. Základem materiálů GORE-TEX je tenká pórovitá membrána, která je vtěsnána mezi vysoce kvalitní podšívku a textilii. Nedílnou součástí těchto oděvů je také podlepení švů, jelikož každý šev může propouštět vlhkost. K podlepení se využívá páska GORE-SEAM®, kterou aplikují vyškolení výrobci v certifikovaných továrnách. Samotná membrána má okolo 1,4 miliardy pórů na centimetr čtvereční. Tím se stává neprostupnou pro tekoucí vodu a zároveň umožňuje skrze sebe výpar. Tyto póry jsou totiž přibližně 20 000x menší než kapka vody ale zároveň asi 700x větší než molekula páry, která tak může snadno projít skrz.

Michaeli, vy mě překvapujete. GORE-TEX je užitečný i pro záchranu lidského života? Jaké jsou vůbec základní vlastnosti výrobků?
Markéto, skromně řečeno, ano. Snažíme se pomáhat k lepšímu životu, kde se dá. :) Jak jste se ptala na základní vlastnosti oděvů a obuvi, zle je shrnout na nepromokavost, prodyšnost a větruvzdornost. Díky nepromokavosti Vás už nikdy nebudou textilie okrádat o vlastní teplo. Můžete zůstat v suchu a s poklidem si vychutnávat lovecké zážitky. Díky větruvzdornosti bude zase zachováno Vaše mikroklima a prodyšnost omezí hromadění potu a zabrání přehřívání.

Jak vlastně dochází k procesu vývoje nového oblečení? Inspirujete se módními kolekcemi, či spolupracujete s výrobci?
Máte skoro pravdu, až na to, že my se vzhledem nového produktu primárně nezabýváme. To právě dělají certifikovaná výrobci a ty následně s námi konzultují vše, tak aby byl výrobek pěkný a neztratil ani trochu na funkčnosti. Lze však říci, že při konstrukci oděvů můžeme rozlišit tři výrobní postupy. Jedním z nich je dvouvrstvá verze zpracování. V této konstrukci je membrána nalaminována pouze na vnější textilii, je tedy ideální pro širokou škálu outdoorových aktivit. Další variantou je třívrstvá konstrukce, kde je membrána slaminována s vnější textilií a podšívkou. Výhodou je, že mezi jednotlivými vrstvami nevzniká tření. Tím se snižuje opotřebení výrobku a riziko trhání, což znamená ještě delší životnost. Poslední konstrukcí je konstrukce Z-liner, kde je membrána spojena s lehkou textilií a mezi vnější textilii a podšívku je volně zavěšena ochranná podšívka. Díky tomu je třeba spojit méně švů, výrobce tak získává větší svobodu z hlediska využití materiálu pro popracování kapes a použitelnosti oděvů. Lze tak zacházet do nejmenších detailů, jako je například ovlivnění míry šustivosti materiálu. Můžete tak lovit tiše a nepozorovaně.
Společnost Gore jde však stále dále a snaží se zlepšovat a zdokonalovat své produkty, prohlubovat jejich kvalitu a proklamované vlastnosti. Vytváří další speciální technologie, kterými doplňuje produkty základní řady. Kombinuje jednotlivé podšívky a textilie tak, aby výsledek naprosto splňoval individuální očekávání zákazníka.

Na začátku jste se zmínil, že chystáte nové technologie, či nový typ membrány. Můžete nám prozradit, o co se jedná? Případně je ve Vaší kolekci nějaká novinka, kterou byste se chtěl pochlubit?
Markéto, jak jsem již řekl, nemohu vše prozradit, ale rád se pochlubím novinkou jménem Gore Micro Grid, jedná se o technologii, která zvyšuje oděruvzdornost podšívky, prodyšnost oděvu a jeho odolnost vůči zatrhávání. Oděv má také celkově nižší hmotnost. Velmi oblíbenou řadou je také kolekce Paclite. Oděvy vyrobené s využitím technologie Paclite® Shell jsou mimořádně lehké a snadno sbalitelné. Jsou proto ideální tam, kde potřebujete ušetřit hmotnost a prostor. Tyto oděvy vás udrží v suchu a pohodlí při náročných aktivitách a v teple při ochlazení, a to i za chladného, větrného počasí. Poslední novou technologií je Gore Comfort mapping. Zde dochází ke kombinaci jednotlivých textilií tak, aby výsledný materiál odpovídal potřebám různých klimatických pásem lidského těla, jako jsou ramena, záda a klouby. Zlepšuje se tak prodyšnost, pocit pohodlí na kůži, tepelný účinek i další vlastnosti právě tam, kde je to nejvíce třeba.

Michaeli, je vidno, že opravdu v práci nespíte. Jací jsou Vaši obchodní partneři, se kterými spolupracujete? Plánujete rozšířit toto portfolio?
Zmíněné materiály je práce celého týmu lidí v naší společnosti, ale jak jsem řekl, snažíme se pomáhat, kde se dá. Obchodní panteři, kteří mohou používat membránu GORE-TEX® musí splňovat přísné kvalitativní normy. Nezáleží, jestli se jedná o výrobce obuvi, či oblečení, podmínky jsou jasné a dané. Také v myslivosti jsou výrobci, kteří používají GORE-TEX® a kteří ne, buď nemohou, nebo nechtějí. Titul první značky loveckého oblečení, používající GOTE-TEX byla značka SWEDTEAM. Švédský výrobce oblečení s tradicí od roku 1919, který se specializuje na lovecké oděvy a doplňky. SWEDTEAM je rozšířen a hojně používán ve velké části Evropy včetně Slovenska a spolupráce s vedením společnosti je opravdu dobrá. Ctí tradiční hodnoty a základní filosofii jako je vysoká kvalita a funkčnost jednotlivých produktů, což potvrzuje i dlouhodobá spolupráce s naší membránou. :)

Michaeli, děkuji Vám za velmi příjemný rozhovor, náš čas se uchýlil do konce. Přiznám, se že jsem netušila, kolik možností použití skýtá membrána GORE-TEX a jak ji lze použít. Je vidět, že právem stojí na vrcholu a je považována za nejlepší. Řekněte mi, ještě na závěr, co je pro Vás měřítko úspěchu?
Markéto, i já Vám děkuji za příjemný rozhovor a budu jen velmi rád, když na membránu GORE-TEX nezapomenete a minimálně budete uvažovat nad jejím výběrem, ať už to bude jakýkoliv produkt. A víte, my ve firmě používáme měřítko, spokojenost zákazníka. A to nenahradíte ničím. Mějte se pěkně a pozdravuji čtenáře Lovu Zdar‘
 
Autoři:
Michael Canderhed (GORE-TEX Švédsko) a Markéta Gajdošíková (Swedteam.cz)

Odeslat článek známému   Vytisknout